Fölfelé süllyedni lehet – kiállításmegnyitó

24
ápr
2019

Fölfelé süllyedni lehet kiállításmegnyitó május 3-án a b24 Galériában!

„Az irodalom állítólagos és valóságos
helyzete megint jelent valamit;
és én mindig hitem, hogy előbbre s előbbre
jutunk, hát most sem érzem, hogy helyben járnánk.
Ami történik, későbbi dolgok javára lesz.”

Szabó Károly művei, eddigi munkássága ironikus, sőt groteszk, de egyben játékos, a létezés alapvető feltételeire egyszerűségükben rákérdező gesztusok sorozata.

Művészete értelmezése közben többször ötlöttek fel Tandori Dezső sorok, ahogy most is e szöveg elején TD-t hívtam segítségül, hogy a kiállításban eligazítson. Az első szövegkezdeményeknél Tandori még élt, váratlan halála azonban megerősített abban, hogy Szabó Károly műveit mindenképpen TD szövegekkel kell kísérni: a térben keletkező zavart vagy inkább hiányt hiánnyal kitölteni, a bizonyosság hiányával. Ez a közös pont a bravúros irodalmi formamester és a képzőművész között: a bevett hagyományos látásmódok folyamatos megsértése, kijátszása.

Ahogy a művész korábbi munkáiban, a jelen kiállításban is a lehetetlen állapot generálódik az installáció(k) terében. A jelen-nem-lévőség, a szinte az abszurditásig vitt minimalista nyomhagyás, a fogalmak és anyagok által katalizált jelentésrétegek egyszerre adnak teret a mikroszkopikus, szűk keresztmetszetű megfigyelésnek, és nyitják végtelenre a tekintetet.
A művészet létrehozásának igénye, és annak teljes tagadása mindig feszült párbeszédet folytatnak egymással. Művei a hagyományos képzőművészeti médiumokból indulnak ki, eszköztárukban imitálják a szobrászat, grafika, festészet eljárásait. Ám új helyzetbe hozza a zsánereket, leheletnyi elmozdulásokkal átlépi a határokat elit és tömegkultúra, egyedi műalkotás és reprodukció között. A határátlépések azonban csak formaiak, és arra szolgálnak, hogy egyáltalán a határok létezésének abszurditásáról beszéljenek. S ráébresszék a nézőt arra, hogy a látszólagos „lehetetlenség gyakorlatok” – ahogy Szabó Károly egy korábbi kiállításában fogalmazott – mögött szigorú rend és még inkább szigorú moralitás húzódik meg. Az abszurd gesztusművek előcsalta mosoly sőt nevetés „öl”, vagy leginkább mélyen ítélkezik.
Uhl Gabriella

Megnyitja: Uhl Gabriella művészettörténész

Közreműködik: BOM Noise Session

A kiállítás megtekinthető: 2019. június 8-ig.