• acompanhantes
  • sildenafila
  • Bernáth/y Sándor: Hétköznapok - Ünnepnapok - b24galeria.hu

    Bernáth/y Sándor: Hétköznapok – Ünnepnapok

    09
    Sze
    2015

    BERNÁTH/Y SÁNDOR:
    HÉTKÖZNAPOK – ÜNNEPNAPOK
    2015. augusztus 13. – szeptember 19.
    A Batthyány 24 Galériában rendezett tárlaton Bernáth/y 70-es években készült munkáiból válogatott Tóth Árpád. Most láthatók először kiállításon Bernáth/y-nak az 1978-as Debreceni Virágkarneválra megfestett virágkompozíciós tervei. A dokumentarista igénnyel elkészített Szétszóródás című fotósorozatának franciaországi bemutatása óta pedig csaknem negyven év telt el. A Leninvárosi Kísérleti Műhely mindennapjait egymásra fotózott képeken megörökítő és negatívban előhívott montázsait már megtekinthette a nagyközönség 2012-ben az A38 hajón Bernáth/y emlékére szervezett kiállításon. Bernáth/y Bukta Imrével közös land art kísérleteinek anyaga Bukta Műcsarnokbeli szereplése után most kerül újra kiállításra.
    Megnyitja: Magyarósi Éva képzőművész
    Kurátor: Tóth Árpád, Galéria Neon


    Bernáth/y Sándor (1949-2012) életművét nem lehet egy lineáris vonalra felfűzni, ehelyett inkább úgy írhatnánk le, hogy sok párhuzamosan futó szálból épül fel, melyek bizonyos ponton néha összekapcsolódnak, majd szétválnak. Már szülőfalujában, Szihalmon találkozott a közelben lakó fiatal Bukta Imrével. A véletlenszerű találkozásokból barátság alakult ki, és együtt, közös elhatározásból léptek a művészi pályára. Land art jellegű kísérleteiket először 1975 nyarán dokumentálták. Invencióikkal csak minimális módon avatkoztak be a természetbe; a lényeg a spontán gesztusokon vagy éppen ellenkezőleg, a megrendezett jeleneteken volt. Emellett Bernáth/y egyénileg hol dokumentarista igénnyel (lásd falusi disznóvágást megörökítő sorozatát), hol kísérleti jelleggel készített fotókat. Hosszú expozíciós idővel, nagylátószögű optikával készülő képei mellett gyakran készített fotószekvenciákat, melyeket narratív kollázsaihoz használt fel. Utolsó vele készült interjújában (2011 őszén) úgy fogalmazott, hogy ekkoriban a fotóval való kísérletezés érdekelte leginkább. Nem az volt a lényeg számára, hogy mit fotózott, hanem az, hogy aztán azt hogyan alakította át valamilyen fotótechnikai eljárás során a laborban. A hetvenes évek második felében találta meg igazi szellemi közegét, a Vajda Lajos Stúdió művészei között és velük együttműködve. Közös zenei és képzőművészeti érdeklődésük mellett szabadidejüket is együtt töltötték, így barátai egyúttal fotótémát is biztosítottak számára. Egymásra fotózott montázsain egyrészt az általuk alapított Leninvárosi Kísérleti Műhely mindennapjait örökítette meg, másrészt Lois Viktor tatabányai környezetét, úgy, hogy a végül negatívban előhívott felvételek egy szürreális, holdbéli táj képzetét keltik. A leninvárosi munkásszálló fotólaborjában előhívott képek egyik változatát Bernáth/y 1978-ban Társasutazás egyhelyben című boxában is kiállította a Magyar Nemzeti Galéria jubileumi Stúdió kiállításán. Ezen kívül a hetvenes évek végén experimentális fotói közül néhánnyal egy dél-franciaországi kísérleti fotókiállításon is szerepelt.
    A fotók mellett a kiállításon bemutatásra kerülnek a debreceni virágkarneválra készített egykori kompozíciós tervei is. A közel negyven éves tervek sajnos sosem valósultak meg, azonban a rendkívül gazdag életmű egy teljesen új oldalát mutatják meg. Bár Bernáth/y hetvenes évekbeli művészetének fő sodrát a kiállításon nem reprezentált festészeti stúdiumok, majd az ebből kialakult egyéni festői világ képviseli elsősorban, a 2012-ben megjelent monográfiája és emlékkiállítása után eljött az idő, hogy részleteiben is szemügyre vegyük a még sok meglepetést tartogató életművet.

    Zombori Mónika