Adam Magyar a 2018 Top 10 KULTkiállításai között

23
jan
2019

Magyar Ádám: Stainless, b24 Galéria, Debrecen, 2018. március 22. és április 28. között.

Az előtérbe került monitorról a debreceni származású, Berlinben élő videó- és fotóművészt ismerhettük meg egy portréfilmből és TEDx-előadásából, aztán a kiállítótérben feketére festett falak, elsötétített ablakok, minimál megvilágítás a koncepcióleíráson és összesen négy falméretű fekete-fehér videómunka – kettő a bal szélső, egy-egy a középső és a jobboldali térben. Belépéskor azonnal feltűnik a space ambient-szerű morajlás, a megállni készülő metró zaja végtelenségig lassítva, akárcsak maga a mozgókép.

Magyar Ádám a 2010-es években a high-tech nagyvárosok mozgó metróinak ablakából vette fel a Stainless sorozathoz tartozó videókat, amelyeken peronon álló, sokszor szinte szoborszerűen mozdulatlannak tűnő alakok jelennek meg. A bejárattal szemben levő, a berlini Alexanderplatzon készült felvétel erős momentuma a felnőttek mögött futó és újra eltűnő szoknyás-táskás kislány, aki egy ideig tartja a lépést a lassuló járművel; a jobb oldali terembe került, New York-i 42. utcai megállónál készült felvételen viszont közelebbről látjuk a képet sűrűn kitöltő embereket.

A bal szélső tér Tokióban készült felvételei az Array sorozathoz tartoznak. A lépcsőn lemenő figurák felsőtestét látjuk, amint bekerülnek az álló kamera látóterébe, majd – lassú-ingázó zuhanással – kisétálnak onnan, egymásra nem figyelve lépegetnek lefelé, rendre a telefonjukba vagy egyszerűen maguk elé meredve. Az idővel való manipulatív játék idézi elő a befogadóban a determináltság érzetét, vagy tényleg ennyire kiszámíthatók vagyunk mind? Még az etnikai-kulturális sokszínűségükről ismert metropoliszok lelassított látványától is elfoghat bennünket ez az érzés.

Részlet Áfra János cikkéből

A teljes lista az alábbi linken érhető el.